En opeens komt Nederland tot stilstand

en is het leven voor ons allemaal anders...

Mindfulness, juist nu !  

Ook, of eigenlijk juist in deze roerige tijd, kan mindfulness je helpen.

Wil je leren hoe je kan surfen op de golven, juist in deze tijd?

Misschien heb je door de onzekerheid in deze crisis veel stress ervaren?

Het kan ook zijn dat deze tijd je in sommige opzichten meer rust gegeven heeft.

Of dat je door een veranderende manier van leven hebt ervaren wat echt belangrijk is.


Wil je handvatten om anders om te gaan met tegenslagen en stress

En meer te genieten van wat er wel is ?

Plan dan een kennismakingsgesprek en

beoordeel wat mindfulness je kan brengen!


Nieuwe 8-weekse Mindfulnesstrainingen starten:

dinsdagavond 8 september, 19.30-22.00 uur

woensdagavond 9 september, 19.30-22.00 uur


   ... Je kunt de golven niet tegenhouden, maar je kunt wel leren surfen ... 

Mindfulness ...

Mindfulness betekent met volledige aandacht aanwezig zijn in het hier en nu. Mindful leven is het tegenovergestelde van leven op de automatische piloot.

In de Mindfulnesstraining leer je stilstaan bij het huidige moment en minder belangrijke dingen los te laten. Je leert meer genieten. Ook ontwikkel je nieuwe vaardigheden om met onplezierige ervaringen om te gaan. Zo heb je meer grip op je leven en minder last van stress, spanning of angst. Mindfulness leert je meer in het nu te zijn, zonder het direct te willen veranderen of er over te oordelen.

Definitie Mindfulness:

De definitie die Jon Kabat-Zinn, de grondlegger van Mindfulness methode gebruikt is: "Mindfulness is een manier van aandacht geven, bewust, in dit moment en zonder oordeel."

Voor wie ...

Mindfulness is voor iedereen die bewuster wil leven en daardoor de kwaliteit van zijn leven wil verbeteren.

De training is geschikt als je beter wil omgaan met stress, spanning, piekeren, onrust, angst, somberheid of pijn. Ook als je het idee hebt dat je geleefd wordt in deze snelle maatschappij en meer wil genieten van het moment. Je hebt geen meditatie ervaring nodig of speciale fysieke vaardigheden.

Effecten die mensen noemen:

  • meer ontspanning
  • meer genieten
  • meer in balans
  • bewuster leven
  • beter (in)slapen
  • meer zelfvertrouwen
  • vermindering van angst
  • vermindering van stress
  • meer (zelf)acceptatie
  • beter beslissingen kunnen nemen in moeilijke situaties
  • meer grip op het leven
  • herkenning van, en andere omgang met negatieve gedachten en gevoelens
  • minder piekeren

Resultaten onderzoek ...

Ruim 30 jaar geleden is dr. Jon Kabat-Zinn aan de universiteit van Massachusetts, gestart met het ontwikkelen van de Mindfulness methode.

Inmiddels zijn er jaren van uitvoering en (internationaal) onderzoek verstreken en wordt Mindfulness op vele gebieden toegepast. Zo is aangetoond dat het werkzaam is bij het omgaan met pijnklachten en ziekte, vermindert het slaapproblemen en is effectief bij het behandelen van angst en depressie. Verder wordt Mindfulness steeds meer ingezet voor professionals in diverse beroepsgroepen om stress en kans op burnout te verminderen. Ook bij kinderen wordt Mindfulness gebruikt om hun concentratie te versterken en hun zelfvertrouwen te vergroten.

De opleiding tot trainer Mindfulness heb ik gevolgd aan het UMC Radboud Nijmegen. Het Centrum voor Mindfulness is een nationaal expertisecentrum, waar naast behandeling ook onderzoek plaatsvindt naar de effecten van Mindfulness in diverse settings. Meer informatie over publicaties en lopend wetenschappelijk onderzoek op de site.